06 15 63 65 34
De Kleuteronderwijs-zorgarrangement groep (KoZa-groep) biedt gespecialiseerde hulp voor kinderen tussen de 4 en 7 jaar met een complexe ontwikkelingsproblematiek dan wel een (dreigende) ontwikkelingsstoornis en hulpvragen vanuit de thuissituatie en het onderwijs.
Ondersteuning van het kind en het gezin in een vroeg stadium kan bijdragen aan een goede balans tussen draagkracht en draaglast. Hiermee kan doorgroei naar complexere problematiek worden voorkomen. Vroeg signaleren en zo mogelijk verminderen van leer-en ontwikkelingsachterstanden dragen bovendien bij aan het realiseren van gelijke kansen.
Doelgroep
Kinderen van 4 tot 7 jaar met een complexe ontwikkelingsproblematiek en een hulpvraag in de opvoeding en het onderwijs. Redenen waarom kinderen in aanmerking komen voor de KoZa-groep:
Visie en Perspectief
Ons motto is: ‘gewoon waar het kan, speciaal waar nodig’. Zo wordt het zorg- en onderwijsaanbod aangepast aan de individuele mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van het kind en het gezin. De KoZa-groep stelt samen met ouders een plan op; dit laat zien dat zowel de ouders als de KoZa-groep verantwoordelijk zijn voor de groei en ondersteuning van het kind. De KoZa-groep richt haar aanpak op de kwaliteiten en de sterke kanten van het kind en het gezin. Door deze aan te spreken, kan het kind zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
De KoZa-groep stelt het ontwikkelingsperspectief (OPP) vast in samenspraak met ouders. In dit OPP zijn vanuit de belemmerende en stimulerende factoren van het kind en zijn naaste omgeving de zorg- en onderwijsbehoeften duidelijk in kaart gebracht. Vanuit deze behoeften stelt de KoZa-groep ontwikkel- doelen op. Daarin benoemt zij ook actiepunten/interventies zoals observaties, psychodiagnostisch onderzoek en inzet van externen (bijv. een logopedist). Iedere KoZa-leerling is gekoppeld aan een zorgcoach die zowel in de klas werkt als ook het kind en ouders thuis bezoekt. De KoZa-groep krijgt hierbij ondersteuning van een schoolondersteuningsteam (SOT).
Het zorg- en onderwijsaanbod binnen de KoZa-groep is gebaseerd op de mogelijkheden en behoeften van het kind. Zorg en onderwijs komen geïntegreerd in het aanbod terug. In dialoog met ouders gaat de KoZa-groep op zoek naar de ondersteuningsbehoef- ten van het kind en zijn ouders. De KoZa-groep brengt in nauwe samenwerking met de ouders de pedagogische behoeften in kaart. Dit wordt gedaan aan de hand van de GIZ-methodiek.
De begeleiding is erop gericht het kind tot optimale leerprestaties te brengen binnen een speciaal daarvoor gecreëerd pedagogisch-didactisch klimaat. Daarbij streeft de KoZa-groep naar een eindsituatie waarin het kind zich zoveel vaardigheden heeft eigen gemaakt, dat het zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen binnen het schooltype dat voor het kind geschikt is.
Door de verwevenheid van leren en gedrag thuis en op school is het van belang dat ouders intensief betrokken zijn. De KoZa-groep verwacht van de ouders dat zij komen meekijken in de groep en actief bijdragen aan de begeleiding van hun kind. Op deze manier kan men van elkaar leren. De KoZa-groep biedt vanuit de groep praktische (basis)opvoedingsondersteuning voor thuis aan. Dit aanbod is voorwaardelijk aan de plaatsing. Ouder dienen hier dan ook mee in te stemmen.
Voor plaatsing in de KoZa-groep dient SWV PPO (Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs) een toelaatbaarheidsverklaring af te geven met daarbij de aantekening plaatsing KoZa-groep.
Aan het einde van het KoZa-traject stroomt de leerling door naar een passende vervolgplek of onderwijsvorm. Gedurende het KoZa-jaar wordt onderzocht welke vervolgplek het meest passend zal zijn voor de leerling. In het OPP wordt het uitstroomperspectief onderbouwd en beschreven.
Wanneer het kind naar een passende vervolg- of onderwijsplek uitstroomt volgt een traject van warme overdracht en nazorg. Hierin staat de vraag centraal wat zowel het kind, de ouders als de school nodig hebben ter ondersteuning. Indien nodig zal de jeugdhulpverlening (TJG) erbij betrokken worden.
Het schoolondersteuningsteam (SOT) in klein ver- band, komt maandelijks bij elkaar en bestaat uit de medewerkers van de KoZa-groep:
Vier keer per jaar vindt er een groot SOT overleg plaats, het SOT is dan uitgebreid met:
Indien mogelijk zoekt het SOT de samenwerking met logopedist, fysiotherapeut/sensorische integratie therapeut of andere betrokken jeugdhulpverlening. Zij kunnen indien mogelijk en gewenst aansluiten in het SOT bij de bespreking van de individuele leerlingen.
Het SOT volgt de ontwikkeling van iedere leerling op didactisch en pedagogisch gebied. Daarbij kijkt het ook naar de ondersteuningsbehoeften binnen school en zijn omgeving. De KoZa-groep borgt alles in Parnassys en het OPP. Als er nader onderzoek of de inzet van externe therapeuten nodig is, maakt de KoZa-groep hier in het SOT nadere afspraken over. Het uitstroomperspectief is altijd een punt van bespreking. De KoZa-groep zorgt voor een terugkoppeling naar de ouders en betrokkenen.
Om voor de KoZa-groep in aanmerking te komen is een een TLV (toelaatbaarheidsverkaring) nodig. Het SWV PPO geeft, indien de commissie het eens is met de plaatsing, een TLV af voor een jaar.
De KoZa-groep is ontstaan vanuit een intensieve samenwerking tussen schoolbesturen, jeugdhulpverlening (gemeente) en SWV PPO. Het schoolbestuur van CSG De Waard heeft de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor de KoZa-groep.
Op 1 januari 2019 startte de KoZa-groep als een pilot in opdracht van de gemeente Goeree-Overflakkee en SWV PPO. De pilot liep tot juli 2020. Vanaf juni 2020 is de KoZa-groep een project geworden voor onbepaalde tijd.
Route via voorschools ondersteuningsteam (VOT) en/of voorschoolse instelling (PSZ, KDV, KDC):
Route via SOT (basisschool)
Na afgifte TLV wordt de leerling aangemeld en ingeschreven.
De intern begeleider plant intakegesprek met ouders en startdatum wordt afgestemd.
Zorgcoach plant pedagogisch startgesprek.
6e week
OPP 1 opstellen en bespreken met ouders
20e week
Uitstroom bepalen door zorgcommissie (ib, gw, lkr, pm) op de KoZa-groep
22e week
OPP 2 opstellen, OPP en schoolkeuze met ouders bespreken
22-30e week
Ouders oriënteren zich op een vervolgschool
30e week
Definitieve schoolkeuze bepalen
34e week
De intern begeleider vraagt TLV aan als dit noodzakelijk is
36e week
Eindgesprek en overdracht (OPP 3 eindevaluatie en eventueel overleg met TJG)
36-40e week
KoZa-groep legt contact met ontvangende school voor overdracht en nazorg
40e week
Uitstromen naar vervolgschool
41e week
KoZa-groep neemt contact op met ontvangende school over de zorg- en onderwijsbehoeftes
41-46e week
Uitvoering nazorg (maximaal 3 bezoeken ontvangende school en maximaal 3 bezoeken ouders/verzorgers, totaal 8 uur. Indien nodig kan hiervan afgeweken worden)
44e week
KoZa-groep legt contact met ouders/verzorgers over het verloop